Joerie, joerie, botter en brood,
as ek jou kry, slaat ek jou dood

Tuesday, March 22, 2016

KIERANKIES BRAAI

Gaan lees ook die kommentaar by die tweede berig.
BINNENLAND

Marokkaanse jongeren Amsterdam juichen om aanslagen






In Amsterdam zijn de bomaanslagen in België met gejuich ontvangen door diverse groepen Marokkaanse jongeren. De dochter van Mariska Hulscher twitterde dat ze direct van de school wil waar ze nu op zit omdat er feest wordt gevierd door deze jongeren. 

Hulscher ziet het niet zitten om haar verhaal te doen in Pauw, waar haar moeder redactielid is. “Mensen moeten wel beseffen dat ik ook maar een meisje van 15 ben en dus niet zomaar met mijn gezicht op de Nederlandse televisie wil. Ook mijn ouders willen dit niet en ik ben het met hen eens,”meldt Mediacourant.
__________________________________________________

Excuses burgemeester Depla na politieactie na tweet over 'applaudisserende moslimkinderen'

BREDA - 
‘Hoe geef je nog les als er in je klas door moslim kinderen geapplaudisseerd wordt?’ Het was een onschuldige vraag die Bredanaar Ivar Mol op Twitter dacht te stellen. Daar dachten de drie agenten die bij hem op de stoep stonden anders over. Ze kwamen in opdracht van de burgemeester, zo vertelden ze. Niet waar, stelt diezelfde burgemeester. Paul Depla: „Ik baal hier vreselijk van.” 
In een uitgebreide verklaring op zijn Facebookpagina schrijft Depla dinsdagavond: 'Hoe een dag die begint met het nieuws over de vreselijke aanslagen in Brussel eindigt met een groot misverstand over een tweet.' (...) Hoe wrang is de gedachte dat ik mensen zou willen inperken in hun twittergedrag. Daar baal ik vreselijk van.' (...) 'Vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Zeker in een tijd, waarin angst voor het delen van vragen en zorgen steeds vaker de kop op steekt. Juist vandaag ontstaat door een actie van de gemeente Breda daar discussie over. Dat kan nooit de bedoeling zijn.'

Hij sluit af met: 'Ik was niet op de hoogte van de tweet. Ik was niet op de hoogte van de actie van gemeente en politie. En was niet op de hoogte van het bezoek dat de politie bracht aan Ivar Mol. Maar ik ben en blijf wel verantwoordelijk. De politie heeft namelijk gehandeld op verzoek van de gemeente. '

Misverstand
„Allereerst: ik ben niet die leraar in de klas waar ik het in de tweet over heb”, wil Ivar Mol helder hebben. Leraar is de Bredanaar in het dagelijks leven wel, van yoga en meditatie. Maar die klappende klas, die onderwijst hij niet zelf. Via social media pikte hij signalen op van leerlingen die enthousiat reageerden op de aanslagen in Brussel. Dat deed zijn verbazing stijgen. „Na Parijs zag je ook dergelijke berichten. Daar reageerde ik op.”

Haatzaaiend
Het leverde hem een stortvloed aan reacties op. „Ik zou haatzaaiend zijn”, verbaast de yogaleraar zich er nog over. Zelf had hij geen idee van de commotie die zich afspeelde op het sociale medium. „Ik plaatste de tweet rond 9 uur en ging aan het werk. Om een uur of 1 stonden opeens drie politieagenten voor de deur.”

Niet meer doen
Ze waren zich ‘lam geschrokken’ op het gemeentehuis, zo kreeg Mol te horen. „Die agenten vertelden dat ze op gezag van de burgemeester waren gestuurd. Of ik dit voortaan nooit meer wilde doen. ‘We hebben wel andere dingen te doen in Breda’, zeiden ze. Tja, dat begrijp ik ook wel.”

Legitimatie
De agenten drukten hem op het hart dat ook iemand die kwaad zou willen hem via die tweet kan vinden. Nadat hij zich had gelegitimeerd, was voor hen de kous af. Maar Mol bleef vol vragen achter. „Wat is dit voor iets raars? Heel de situatie, de agenten op de stoep, ik vind het lachwekkend en verbazend.”

Verkeerde signaal
Zich verbazen, dat deed vervolgens ook burgemeester Paul Depla. „Belachelijk. Ik wist niets van de politieactie”, verontschuldigt hij zich. „Anders was ik hiervoor gaan liggen. Dit is volstrekt het verkeerde signaal dan we willen uitdragen. Wij staan pal voor vrijheid van meningsuiting. Je wilt juist mensen de vrijheid geven dit soort signalen te uiten.”

Depla deed naar eigen zeggen wat de Bredase ambtenaren ook hadden moeten doen: hij belde naar Mol.

„Maar nu was het te laat. Ik heb mijn excuses aangeboden, hij heeft die geaccepteerd. Maar intern is hier het laatste woord nog niet over gesproken.”


Hoe geef je nog les als er in je klas door moslim kinderen geapplaudisseerd wordt?  
 

No comments:

Post a Comment